Serious game als aanvullende schrijftraining voor kinderen

24 oktober, 2011

Juf-in-a-Box is op initiatief van TNO ontwikkeld in samenwerking met  experts op het gebied van kinderfysiotherapie van o.a. Avans Hogeschool. Het spel voor kinderen vanaf vier jaar is vandaag voor het eerst te zien tijdens Games for Health,  een internationale conferentie rond serious games in de gezondheidssector.

Juf-in-a-Box benadert schrijfles op een speelse en leerzame manier. Kinderen spelen de game met een digitale pen op een plat scherm dat is ingebouwd in een klassiek schooltafeltje. Het spel verenigt de uitdaging, de feedback en het plezier van computergames met een wetenschappelijk verantwoorde leermethode.

Een op de vier leerlingen in het basisonderwijs heeft moeite met schrijven. Ondanks het toenemende belang van de computer is dit een probleem van formaat. Goed met de hand leren schrijven beïnvloedt namelijk ook de taalontwikkeling, het tekstbegrip en de ontwikkeling van de fijne motoriek.

Volgens de ontwikkelaars, kan Juf-in-a-Box een uitkomst bieden: “Uit onderzoek blijkt dat met name de tijd die wordt besteed aan het schrijven van belang is voor een goede motorische inprenting… Time on Task. Op basisscholen is die tijd  beperkt. Methoden zijn vaak meer dan tien jaar oud en leerkrachten hebben het druk. Veel kinderen vinden het doen van schrijfoefeningen ook maar saai. Er zijn wel spannender dingen te bedenken dan eindeloos lang dezelfde bewegingen oefenen. In Juf-in-a-Box oefenen ze heel speels individueel wat extra, in eigen tempo. De docent kan in het spel inloggen en van iedere leerling de vorderingen volgen en de leerling specifieke extra oefeningen voorschotelen.”

Educatieve games worden steeds gangbaarder en onderzoek toont aan dat zij daadwerkelijk leerzaam zijn. Feit is dat kinderen zich met een fanatisme en concentratie op games storten waar de gemiddelde docent jaloers op zou worden. Serious games combineren deze motiverende factor met het bereiken van specifieke leerdoelen.

Feel Good App
Het spel is ook geschikt voor kinderen die nog niet kunnen lezen. De speler komt in een dierentuin terecht, waar een bonte verzameling aan fantasiewezens woont. Hij moet zorgen dat de dierentuin er netjes uit ziet. Het spel is opgebouwd rond grappige en bizarre wezens die zijn samengesteld uit herkenbare dieren die de speler moet aanvullen. Het kind gaat spontaner schrijven en hoeft dus niet steeds na te denken over de bewegingssturing. Het leert dus impliciet.
Een elfje neemt het kind bij de hand en helpt het. Het moedigt het kind aan om zichzelf te verbeteren door nieuwe oefeningen te introduceren zodra de speler daar aan toe is.

Neuromotor Task Training (NTT)
Ad van Tuijl, docent aan Avans Hogeschool en expert op het gebied van schrijfmotoriek, was betrokken bij de ontwikkeling van Juf-in-a-Box. “Lichtere stoornissen op het gebied van coördinatie vormen de basis voor een kwart van de verwijzingen voor kinderfysiotherapie. Problemen met leren schrijven komen heel veel voor en daar speelt Juf-in-a-Box goed op in.”

Bekijk de video-trailer van Juf in a box

Bron: ranj.nl